Zelfstandig beleggen? Kijk verder dan een flitsende reclame
Beleggingsondernemingen maken regelmatig reclame voor beleggen. Uit onderzoek van de AFM bleek echter dat zij zich niet altijd aan de regels houden. Zo worden kosten en risico’s soms onjuist vermeld of doen zij vage toezeggingen. Wij gaan bij aanbieders na of hun reclame-uitingen aan de regels voldoen. En we adviseren particuliere beleggers goed te kijken wat de echte risico’s en kosten zijn vóórdat zij in zee gaan met een aanbieder.
Steeds meer zelfstandige beleggers, steeds meer reclame
Het aantal mensen dat zelfstandig belegt, zonder de hulp van een adviseur, is de afgelopen jaren toegenomen. In 2021 belegden ruim 1,9 miljoen huishoudens op die manier. De populariteit van zelfstandig beleggen neemt onder meer toe vanwege het aanbod van laagdrempelige beleggingsapps. Hiervoor wordt ook steeds meer reclame gemaakt, op televisie, in bushokjes en op social media. Juist omdat de belegger zelfstandig handelt, is goede informatieverstrekking extra belangrijk.
Beleggers op verkeerde been gezet
Misschien is het je ook opgevallen. In beleggingsadvertenties staat soms ‘gratis beleggen’, ‘commissievrij beleggen’ of iets als ‘transactietegoed’. Daarnaast staat er vaak uitgebreid beschreven wat de voordelen zijn, maar staat er weinig over de risico’s. Beleggers kunnen zo op het verkeerde been gezet worden doordat kosten of risico’s niet duidelijk zijn of doordat zij simpelweg te weinig informatie krijgen.
Is gratis wel écht gratis?
Informatie over beleggen moet correct, duidelijk en niet-misleidend zijn. Dat geldt dus ook voor reclame-uitingen. Zo mag een aanbieder niet de indruk wekken dat er geen kosten zijn, terwijl beleggers die wel betalen. Als iemand bij een transactie fondskosten of valutakosten betaalt, kan er niet meer gesproken worden over ‘gratis’.
Concreet over risico’s
Aanbieders moeten ook duidelijk zijn over de risico’s van hun product of dienst. Dat moet in verhouding staan tot de voordelen die in de advertentie genoemd of getoond worden. Het opnemen van een passage als ‘beleggen kent risico’s’, is mogelijk veel te algemeen. Bij een beleggingsadvertie waarbij staat dat het veel rendement oplevert, moet de aanbieder concreet zijn over de risico’s. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je je volledige inleg kunt verliezen.
Bereid je goed voor
Word je in de verleiding gebracht door een spetterende advertentie of een verleidelijk reclamepraatje?
- Verdiep je in een belegging en denk na over een beleggingsstrategie en -budget
- Ga na wat de werkelijke kosten zijn van een belegging of beleggingsdienst
- Zorg dat je de risico’s helder voor ogen hebt en voorkom nare verrassingen
Finfluencers zijn groeiend fenomeen
Finfluencers – influencers die zich op social media uitspreken over beleggen – zijn een groeiend fenomeen. Zij maken podcasts, video’s en blogs, vaak op kanalen als Instagram en YouTube, waarbij zij informatie geven over beleggen of zelf beleggingen aanprijzen. Op zich is het goed dat informatie over beleggen toegankelijker wordt. Maar het belang van beleggers moet wel vooropstaan. Wij maken finfluencers daarom duidelijk aan welke regels zij zich moeten houden. Voor beleggers geldt dat zij zich ook hier zélf goed moeten verdiepen in de kosten en risico’s van een belegging.