‘Finfluencers’ houden zich vaak niet aan de regels

Steeds meer influencers proberen hun volgers warm te maken voor beleggen. De AFM deed in 2021 uitgebreid onderzoek naar de methoden van deze ‘finfluencers’. Velen van hen blijken zich niet aan de regels te houden. De AFM krijgt dan ook geregeld signalen van consumenten over finfluencers.

Finfluencers zijn een snelgroeiend fenomeen. Het onderstreept de toegenomen belangstelling voor beleggen onder vooral jongeren. Finfluencers houden zich alleen niet altijd aan de regels. Finfluencers zijn influencers die zich op sociale media specifiek uitspreken over beleggen. Ze maken podcasts, schrijven blogs en zijn actief op kanalen als Instagram, YouTube of Facebook.

Belang belegger moet voorop staan

Op zich is het goed dat informatie over beleggen toegankelijker wordt. Het belang van de belegger moet daarbij wel voorop staan. Dit blijkt lang niet altijd het geval, ondanks de goede bedoelingen van veel finfluencers. De meesten van hen hebben overigens geen relevante financiële opleiding of werkervaring, terwijl ze door hun volgers wel als expert worden gezien.

Niet altijd transparant

Er zijn weinig finfluencers die neutraal posten. Vaak staan hun eigen ervaringen centraal en hebben ze daarnaast een eigenbelang. Zo biedt een deel tegen betaling trainingen en eigen boeken aan, of toegang tot een afgesloten online community. Het gebeurt dat finfluencers aanbevelingen doen waar ze zelf een belang bij hebben. Over deze belangen zijn ze niet altijd transparant. Ook raden ze soms volgers aan een rekening te openen bij een bepaalde beleggingsonderneming en krijgen daarvoor een vergoeding per klant die ze aanbrengen. Dit mag niet.

Advies geven niet toegestaan

Veel finfluencers maken gebruik van de disclaimer dat ze geen financieel advies geven. Zonder vergunning van de AFM is dit ook niet toegestaan. Toch geven ze soms wel advies waarvoor een vergunning nodig is, bijvoorbeeld in vraag-en-antwoordsessies op Instagram. Het risico is aanwezig dat dit ook in besloten cursussen en online groepen gebeurt.

Zeer risicovolle producten

Het komt voor dat finfluencers beleggingsondernemingen aanprijzen die zeer risicovolle producten zoals cfd’s (contracts for difference) en crypto’s aanbieden. Soms zijn dit aanbieders zonder vergunning. De AFM heeft meerdere meldingen gekregen van consumenten die door tips van finfluencers veel geld hebben verloren. De activiteiten van finfluencers blijven daarom de komende tijd nadrukkelijk op de radar van de AFM staan.

Zelf finfluencer worden?

De AFM krijgt ook vragen van mensen die zelf finfluencer willen worden. We raden aan dat alleen te doen als je echt kennis van zaken hebt en je je goed voorbereidt. Wat er wel en niet mag hebben we uitgebreid beschreven. Je kunt ook beginnen met deze korte animatie over de do’s en don’ts van het finfluencen:

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Deel deze pagina